نماز (10) با خدای خود منصف باشیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
با خدای خود منصف باشیم!
وقتی با دید انصاف به زندگی خود مینگریم، خود را سرشار از نعمتهای خدای متعال میبینیم. نعمتهایی که حتی قدرت شکرگزاری یکی از آنها را هم نداریم. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللهِ لاتُحْصُوها»[1] اگر نعمتهای خداوند را بشمارید، قابل شمارش نمیباشد. در کنار میلیاردها میلیارد نعمتی که خداوند به ما عنایت فرموده مشکلات و سختیهایی هم در زندگی دنیایی وجود دارد. مشکلاتی که برخی از آنها صرفا به دلیل بیتوجهی وکم تدبیری ما در زندگی، برخی به جهت گناه و معصیت و برخی دیگر به جهت مصلحتهای مبارکی رخ میدهد که فواید آن در دراز مدت روشن خواهد شد.
به یاد داشته باشیم که به محض مواجهه با مشکلات زندگی، نعمتهای بیشمار الهی را به دست فراموشی نسپاریم. به جای شکرگزاری از نعمتهایش، متمرکز در کمبودهای خود نشده و رفتاری ناسپاسانه نداشته باشیم. منصف باشیم! آیا توانستهایم شکر نعمتهای خداوند را به جای آوریم؟! آیا جوانمردانه است که آن همه نعمت را نادیده گرفته و با چشم نارضایتی به خدای خود بنگریم؟! پس نماز را قربانی بیصبری خود نکنیم و با ترک نماز، دست خود را از رحمت بیمنتهای الهی کوتاه نگردانیم. رحمتی که راه جادههای اخروی را برای ما روشن کرده و از عذابهای آن در امان میدارد.
دانش آموزی که وارد کلاس اوّل ابتدایی میشود برای آن که بتواند به مراتب عالیهی تحصیلی دست یابد باید سختیها و امتحانهای مختلفی را پشت سر بگذارد. دنیا، کلاس درس بزرگی است که ما را به کمالات انسانی نزدیک کرده و پاداش آن هم بهشت برین الهی و قرار گرفتن در قرب خدای رئوف میباشد. سختیها ودشواریهای زندگی، امتحانهای مبارک و بینظیری میباشند که ثمرات بسیار مبارک و غیر قابل تصوری برای ما خواهد داشت. خدای متعال با سختیهای زندگی در صدد است تا تاریکیهای گناه و معصیت را از ما دور کرده و ما را از ظلمت مخوف آن نجات دهد. ظلمتی که انسان را از بهشت محرم میکند و در آتش جهنم ساکن میگرداند.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: کمترین کششهای مرگ ـ برای گنهکار ـ به منزلهی صد ضربهی شمشیر است.[2] امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هم میفرماید: برای مرگ کششهایی است که قابل توصیف نیستند و بزرگتر از آن است که به عقل اهل دنیا خطور نماید.[3]
حال وقتی توجه کنیم که خدای منان با سختیهای کوچک دنیا، گرفتاریهای غیر قابل تحمل برزخ و آخرت را از ما دور میکند، نه تنها چنین مشکلاتی را نشانهی روی گردانی خدا از خود نمیببینیم؛ بلکه آنها را شاهدی بر لطف و توجه خدا خواهیم دید و شاکرانه و با رویی خوش به استقبال این سختیها میرویم.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: بیماریها گناهان را محو میکنند. ساعتهایی که انسان در در بیماری به سر میبرد، ساعتهای گناه و معصیت را از بین میبرند. همچنین آن حضرت میفرماید: ساعتهایی که غم اندوه در دل مؤمن قرار میگیرد، ساعتهایی است که گناهان او در حال پاک شدن است.[4]
حکایتی زیبا: ابوبصیر ـ که مردی نبابینا بود ـ میگوید خدمت امام باقر (علیهالسلام) رسیدم. به حضرت عرض کردم: آیا شما ذریهی رسول خدا هستید؟ امام فرمودند: بله.
گفتم: رسول خدا وارث علم همهی انبیا بود؟ فرمودند: بله.
گفتم: آیا شما نیز تمام علوم رسول خدا را به ارث بردهاید؟ فرمودند: آری.
گفتم: شما میتوانید مرده را زنده کنید و کور مادر زاد را معالجه کنید؟ فرمودند: آری، به اذن خدا.
سپس امام با مهربانی فرمود: ابو بصیر! جلو بیا. نزدیکش رفتم. آن حضرت دست به چهره و دیدهی من کشید و بینا شدم. آنگاه دوباره دست بر صورتم کشید و به حالت اوّل بازگشتم. آنگاه فرمود: میخواهی بینا باشی و در روز قیامت همانند مردم حساب پس بدهی، یا آنکه دوست داری نابینا باشی و بیحساب به بهشت بروی؟
گفتم: میخواهم نابینا باشم؛ زیرا بهشت را بیشتر دوست دارم.[5]
یکی از درسهای این روایت توجه به ادب در دعا و توسل است. ابابصیر به شکلی بسیار زیبا درخواست خود از امام را مطرح کرد و امام هم با سوق دادن توجه او به سوی حکمت نابیناییش او را نسبت به وضعیت موجود راضی کردند. ما هم توجه داشته باشیم که در دعا و نیاش در محضر پروردگار و نیز در توسلهایی که از محضر معصومین (علیهمالسلام) داریم، ادب نیکویی را رعایت کنیم و توجه داشته باشیم که گاهی لطف و رحمت خداوند در اجابت نشدن خواستههای ما خواهد بود. البته به اقتضای وعدهای که خداوند متعال به دعا کنندگان داده، دستی را که به سوی او بلند شده ناامید بر نمیگرداند در پاداش دعا وتوسلهایش، برخی از تقدیرهای ناگواری که در فرار رویش قرار گرفته از مسیرش برمیدارد و یا اینکه آنها را ذخیره کرده و در روز واپشین به عنوان انبوهی از اعمال نیک به او هدیه خواهد کرد.
پی نوشتها: [1] . سورهی ابراهیم، آیهی 34. [2] . رسول الله (صلیاللهعلیهوآله): أدنَی جَذَباتِ الموت بِمَنزِلَ?ِ مِأئ?ِ ضَربَ?ٍ بَالسَّیف. (میزان الحکم?، حدیث 19228) [3] . الإمام علی (علیهالسلام): إنَّ لِلمَوتِ لَغَمَراتٌ هِیَ أفظَع مِن أن تُستَغرَق بِصِفَ?ٍ أو تَعدِلَ عَلی عُقُولِ أهل الدُّنیا / میزان الحکم?، حدیث19230 [4] . قَالَ رَسُولُ اللَّه (صلیاللهعلیهوآله): السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوبَ وَ قَالَ (صلیاللهعلیهوآله) سَاعَاتُ الْوَجَعِ یُذْهِبْنَ سَاعَاتِ الْخَطَایَا وَ قَالَ (صلیاللهعلیهوآله) سَاعَاتُ الْهُمُومِ سَاعَاتُ الْکَفَّارَاتِ وَ لا یَزَالُ الْهَمُّ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى یَدَعَهُ وَ مَا لَهُ مِنْ ذَنْبٍ. (بحارالأنوار، ج64، ص245) [5] . الخرائجوالجرائح، ج 1، ص274.